Halvmarathon igen om en uge.

Søndag den 23. skal jeg løbe halvmarathon igen. Det er efterhånden blevet til ret så mange af slagsen inden for det seneste års tid. Det er Sparta eventen som hedder ” Marathon Start Op nr. 4 “, som er den sidste inden selve marathonen løber af stablen den. 21. maj.

Skal du igang med løbetræning ?

Skal du igang med løbetræning her til foråret, og evt. træne dig op til at gennemføre en halvmarathon ? Så kan jeg tilbyde kvalificeret coaching ift. din træning. Pt. har jeg en tilbudspakke til 1299 kr. for 6 måneder, som indeholder følgende :

  • Screening ift. dit standpunkt ( generel form og løbeform ).
  • Ugentlige personligt tilpassede programmer.
  • Løbestilsanalyse.
  • Fri vejledning via mail / telefon.

Tilbuddet gælder i hele april måned.

Tilmelding via mail : tinobrahmer@hotmail.dk el. telefon 50488156.

 

25 K event’en på 2 t. 8 min.

Det blev som planlagt en tur i moderat tempo – dog sub 5.10 min/km. Planen var 5.10 min/km -5.30 min/km i gennemsnitshastighed – men det gik altså lidt hurtigere. Det blev også til en PR på halv marathon i nyere tid ( fik en mellemtid på 1.47 t. ). Ialt blev det små 27 kilometer med opvarmningen – så længste tur indtil videre i IM træningen.

Dagens løbetur på 24 K

Løbetræningen har jævnligt nogle lange ture for tiden. I dag var det 24 K, som bliver noget af det længste jeg løber inden marathon til maj. Turen i dag var i ” 5.10 ” gruppen igen, som passer fint til de lange ture for mit vedkommende. Der kommer et par træningsture endnu, som bliver endnu længere inden nedtrapningen til den 21. maj starter.

Update på IM-træningen

Dagens træning blev 2 pas  ( sjældent jeg gør det i vinterperioden ) : morgentræning med 1 K swim og aftentræning på bodybiken i 90 min.

IM-træningen kører stille og roligt som den skal, med 5- 8 timer om ugen. Denne ugentlige mængde bliver så mere hen over forår og sommer, og midt på sommeren hvor træningen bliver på sit højeste, kommer jeg op på ca. 20 ugentlige træningstimer plus det løse ( stræk/yoga mv.. )

Jo der skal trænes meget – til gengæld behøver intensiteten ikke være ret hård. Så på en måde er det luksustræning. Dog er der hurdles – det udfordrende er at få kroppen til at trives med al den mængdetræning. Her er det nærmest en stor videnskab, som jeg ikke vil komme ind på nu. Det vil jeg skrive om på et andet tidspunkt.

Billedet er fra IM 70.3 i Halmstad SWE i 2016     ( foto : Sara BS ). Cyklen på billedet er fra 1996, og den skal jeg IKKE køre IM 140.6 KMD Copenhagen på her i 2017.

 

Bedre svømmeteknik : fingerpaddles !!

 

Jeg har efterhånden prøvet mange forskellige redskaber i svømme-træningen, og alle har givet yderst begrænset forbedring af teknikken. Der er dog denne undtagelse, som virkelig ” rykker ” for mit vedkommende, og det er disse ” fingerpaddles “, som hjælper dig til et klart bedre ” catch ” , glid, afvikling af crawl tag osv. osv. . Disse  ” fingerpaddles ” kan jeg virkelig anbefale. Det er desuden ret svært at få overbelastninger med disse, som man får med håndpladerne. Men man skal selvfølgelig kun tage noget af træningspasset med dem – du skal jo stadigvæk mærke svømningen, på den helt naturlige måde også, for at forbedre denne. Hvis du er helt nybegynder i crawl, så skal du nok vente med at bruge dem – men lettere øvede kan sagtens tage disse i brug, og få fordel af det. Det samme gælder alle de andre niveauer over.De koster kun 100 kr., så det er ikke den store investering, der vælter budgettet.

IM-træningen kører efter planen

Ironman træningen kører som planlagt. 2015 var året jeg besluttede mig for at gennemføre en IM 140.6, og den 20. august 2017 skal målet realiseres. Cykling og svømning har stået lidt på ” stand by ” her i vintermånederne. Til gengæld har løbetræningen fået øget fokus. Dette vil fortsætte ( øget fokus på løb ), indtil jeg har løbet Telenor Copenhagen Marathon den 21. maj. Her efter vil der komme meget mere fokus på cyklingen. Ift svømning laver jeg mere træning allerede igen midt i februar.

 

 

Hurtigste 10 K i nyere tid

What a 10 K !  Vejret var ellers ikke specielt godt : omkring 0 grader, fugtigt og faktisk også lidt islag ! Men men – den gode stemning og det fede løb i det hele taget fik mig op i gear, og selv om jeg ikke havde regnet med så meget speed i dag, så kom det altså. Tiden blev 42.05 min – med første 5 km mellemtid på 20.58 min.. Så det var et jævnt konstant tempo hele vejen – jeg lå faktisk i nærheden af ” 4.15 ” fartholdergruppen hele tiden.

Det blev altså til en bedstenotering på 10 K ( perioden 2000- 2017 ), og tiderne hedder nu følgende efter jeg startede med IM træningen i 2015: dec. 2015; 52.21 / maj 2016; 46.48 / juni 16; 44.31 / aug. 16; 43.24 / jan. 17; 42.05